
Daniel Crusellas_És evident que hi ha hagut una oferta cada cop més creixent de noves marques i models dels mòbils des de la seva primera aparició al mercat. Com creus que ha afectat aquesta creixent oferta a la societat, i especialment als joves?
Lluís Saez Giol_La veritat és que el que percebo és que l’augment de l’oferta ha incrementat el consumisme en el terreny dels mòbils. En aquest consumisme, crec que els joves en són les principals víctimes, ja que per a molts d’ells tenir el mòbil de darrera generació, o el que té més atribucions, no és només per treure-li més partit (que també), sinó que de vegades esdevé un símbol d’estatus davant del grup d’iguals (amistats).
D_ Creus que actualment, tenir un mòbil de una marca o unes característiques concretes, pot ser paper fonamental per poder integrar-se en un grup o arribar a formar part d'un grup social determinat? (per exemple, una persona de classe baixa que tingui un iphone, per què s'esforça per tenir-lo? per integrar-se a la societat millor? o perquè un de classe alta té un mòbil? per marcar la seva posició social?)
L.S_Suposo que tenir un mòbil determinat té importància en proporció directa a la importància que li donen a aquestes qüestions els diferents grups d’amics. En aquest sentit, imagino que entre joves de classes humils la marca del mòbil no tindrà tanta importància per a la bona integració en el grup, i en canvi entre grups de joves econòmicament benestants i que fan d’aquesta circumstància bandera identitària (per exemple, els coneguts com a “pijos”), seria un demèrit portar un mòbil d’una qualitat molt inferior a l’estàndard dins del grup. De totes maneres, no crec que impedeixi la integració en el grup, com no sigui en algun petit grau. En tot cas, el que fa és regular l’estatus que es té dins del grup. I diria que aquest efecte s’ha donat sempre, tot i que ara és més sofisticat per l’ampli ventall de models i marques existents en el mercat.
Continuará...
Estic molt d'acord amb el títol de l'article. Sobretot els adolescents que comencen a tenir mòbil l'aprofiten per marcar qui és el que té un telèfon d'última generació, quin fa millor les fotos, etc.
ResponderEliminarCrec que el mòbil ha estevingut un "marcador" social molt important actualment.
Marta Cordomí